Hurra for drømmejobben, forkjølelse og jul :)

Kjære lesere,

Da jeg startet opp bloggen min i fjor, befant jeg meg i en situasjon der jeg var mye syk og hadde tid til overs til refleksjoner og bloggskriving. Jeg hadde også mye på hjertet etter mange års bearbeidelse av ting jeg har opplevd tidligere i livet, og var kommet til et punkt der jeg kjente at jeg hadde behov for å dele mine innsikter med omverdenen. Det var terapeutisk og utrolig givende for meg, samtidig som det hjalp meg i å holde fast i de viktige tingene i både gode og dårlige dager/perioder. Jeg kjente også at jeg utfordret meg selv gjennom det at jeg turte å være åpen og ærlig for “offentligheten” og det krevde mot å poste en del av de innleggene jeg postet da en del ting faktisk var ganske skummelt å si “høyt”.

Dette året har det vært mindre blogging av ulike grunner. I vinter/vår handlet det om at jeg fremdeles var mye syk selv, men samtidig opplevde mer alvorlig sykdom i den nærmeste familien. Det skjedde rett og slett så mye at jeg hadde nok med å være tilstede og på plass med meg selv og alt som skjedde med og rundt meg. Jeg fikk meg også kjæreste, noe som førte med seg at fokuset og tiden i veldig stor grad ble viet til han og oss. I juni flyttet vi også sammen, og jeg har derfor vært mindre alene med bare meg selv og mine egne refleksjoner. Jeg har dessuten hatt kjæresten min å diskutere viktige tema og lufte tankene mine med, og behovet for å skrive blogginnlegg har nok også grunnet dette vært noe mindre.

Likevel har jeg bloggingen i bakhodet og med meg i mye av det jeg gjør, og i dag kjente jeg at jeg hadde lyst til å skrive et innlegg med en liten oppsummering av det som har skjedd de siste månedene, samt få ønske dere lesere ei riktig god jul og et godt nytt år 🙂

I slutten av juni/begynnelsen av juli i sommer, hadde jeg nok en runde med kraftig bronkitt. Gikk på antibiotika og ble frisk i løpet av et par uker. I dag kan jeg stolt meddele at jeg har vært FRISK siden dette 🙂 Det har altså gått snart 6 måneder uten sykdom og jeg har FOR FØRSTE GANG I MITT LIV opplevd to perioder (i november og desember) med KUN forkjølelse. HURRA FOR FORKJØLELSE!!! Joda, man er ekstra sliten og tett i pappen, men fy søren. Tenk å bare være litt halvtufs et par dager, fremfor å ligge strak i flere uker i strekk slik sykdomshistorikken min har utartet seg tidligere. Jeg er så vanvittig takknemlig for å kunne kjenne på å være mer frisk enn syk og jeg tar dette som et tegn på at det er flere enn én ting i livet mitt som har falt på plass og er mer i balanse enn noen sinne 🙂 Både tror jeg at et godt samliv med en fantastisk kjæreste og det at jeg ikke har gitt opp og har fortsatt å jobbe jevnt og trutt med egne viktige prosesser, har vært særdeles avgjørende for dette. Jeg tar meg selv mer på alvor, er i mye større grad god mot meg selv og har i tillegg funnet DRØMMEJOBBEN.

I høst begynte nemlig helsetilstanden min å bedre seg betydelig og jeg var derfor aktiv jobbsøker og ønsket å finne meg en jobb jeg kunne fungere i til tross for mine noe trøblete lunger. Jeg skal innrømme at jeg i prosessen kjente på noe bekymring omkring hvordan helsetilstanden min ville være og utarte seg i min neste jobb. Likevel valgte jeg å fokusere positivt og tenkte at så lenge jeg finner meg en jobb som innebærer noe mindre smittefare sammenlignet med barnehage og velger meg inn i en jobb hvor jeg vil kunne trives og kjenne på mestring, så vil det sannsynligvis bli så bra som mulig (også med tanke på helsetilstand) 🙂 Jammen dukket det opp en særdeles spennende stillingsutlysning som karriererådgiver i Din Utvikling AS. Jeg kjente ikke noe særlig til Din Utvikling på forhånd, men ble utrolig motivert og interessert da jeg gjorde meg bedre kjent med dem og deres verdier. Jeg ble innkalt til et spennende gruppeintervju, fikk tillit til å hospitere én dag og deretter ble jeg kastet rett inn i “gamet” som instruktør på 4-ukers jobbsøkerkurs på Helsfyr i Oslo!

FOR EN REISE det allerede har vært. Jeg har stortrivdes i jobben fra første sekund, kjenner på energi og glede i møter med vanvittig mange ulike mennesker hver eneste dag og joda, jeg har vært litt forkjølet, men ut over det har jeg vært frisk som en fisk 🙂 Jeg kjenner på mestring, får positive og hjertevarme tilbakemeldinger og har en jobb hvor jeg kan bidra med både meg selv og min kompetanse. Dessuten får jeg utfordret meg selv i veldig mange situasjoner, noe som gjør at jeg lærer og utvikles hver eneste dag. Jobben min bidrar i tillegg til samfunnet sett i et enda større perspektiv, da det at vi hjelper deltakerne ut i jobb et et direkte bidrag til arbeidsmarkedet. Det er selvsagt deltakerne selv som gjør selve jobben, men det å få følge dem på veien i denne prosessen, er en helt enestående opplevelse. Det å sammen lete frem ressursene i hver enkelt person, øke bevisstheten omkring jobbsøkerprosessen og raust få dele tips og råd til gode verktøy de kan ha med seg på veien, fører i veldig mange tilfeller med seg gode mestringsopplevelser, økt motivasjon, selvfølelse og selvtillit, samt kanskje viktigst av alt – en jobb som deltakeren er stolt av og vil trives i 🙂

2015-12-11 18.06.00

Tenk å få slike tilbakemeldinger på den jobben man gjør!?! #Takknemlig

Tilbakemeldinger fra deltakerne, som denne, betyr så enormt mye for meg. Jeg er vanvittig stolt over å få være en del av Din Utvikling AS og jeg har vel aldri noen gang vært så sikker som jeg er nå, på hva jeg anser som “drømmejobben”. Tenk så heldig jeg er som har kommet dit!?! I tillegg til flotte og unike deltakere, får jeg også være en del av et fantastisk team av rådgivere som alle bidrar med solid kompetanse, inspirerende engasjement og herlige personligheter. Jeg er ydmyk og stolt av å jobbe sammen med dere 🙂 Gleder meg stort til fortsettelsen og er utrolig takknemlig for å ha en jobb som gjør det lett å stå opp om morgenen!

Nå er det sannelig jul igjen, og for et år det har vært. Som år flest har det vært “ups”, “downs”, gleder, sorger, fødsler og dødsfall, tilstedeværelse og dissosiering.

Alle disse dagene som kom og gikk – ikke visste jeg at de var selve livet!”

Joda, det begynner å gå opp for meg 🙂 I større og større grad forstår jeg at det er her og nå som teller og at det å være takknemlig og tilstede i øyeblikkene faktisk er det som bør få størst fokus. Dette er et valg jeg fortsetter å jobbe bevisst for å velge HVER ENESTE dag. Jeg strekker meg mot et mål om å ta meg selv enda mer på alvor slik at jeg kan være den aller beste utgaven av meg selv, til tross for at det til tider likevel kommer til å storme rundt meg. Det er nå engang slik livet er!

Jeg vil benytte meg av muligheten til å få ønske dere alle ei riktig god jul og et godt nytt år 🙂 Ta vare på de gode øyeblikkene i julen, sammen med de du har rundt deg som betyr mye for deg. Fortell høyt til hvor mye dere faktisk betyr for hverandre og tør å være rause, sårbare og tilstede. Jeg ser frem til samvær med de som betyr mest for meg i mitt liv og gleder meg til et nytt år med mangfoldige nye muligheter!

God-Jul_imagelarge

For å hedre minnet til en helt fantastisk mann som døde i oktober i år, vil jeg avslutte med følgende sitat, som var hans livsmotto:

En dag skal vi alle dø, men alle andre dager skal vi det ikke” ❤

Hvil i fred! Du er dypt savnet, men minnet ditt lever videre!

About Mari Berg Vaule

35 år, bor sammen med samboer og våre to nydelige barn i Lørenskog
This entry was posted in Hverdagsrefleksjoner and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment